woensdag 3 januari 2018

Alternative facts op het spoor

Zeer lastige start. Het vertrek naar de start in Bertrix was drie uur later dan gepland. Alle begrip dat de trein niet kan rijden als er door de zware storm vannacht bomen op het spoor liggen.
Maar geen begrip voor 1e dat men voor één stuk geblokkeerd spoor dik 80 km spoor uit dienst neemt, 2e op dat hele traject maar één (un one 1 ein) vervangbus inlegt, 3e de dame van de mededelingencomputer vrolijk blijft toeteren dat de bussen (meervoud) klaarstaan terwijl dat duidelijk niet zo is en 4e als de bus eindelijk toekomt de chauffeur zegt dat hij wettelijk rust nodig heeft (en iets in zijn ogen zei me dat dit ook feitelijk zo is). Wat een chaotische regeling en wat een schrijnend verschil tussen wat écht is en wat in de NMBS-statistieken zal staan.  Toestanden die een mens verwacht als ie de trein neemt in India of Egypte, maar niet in België.
Zo zie je maar, voor het exotische reisgevoel moet je echt niet ver weg gaan.
Eens de saaie verkavelingshuisjes van Betrix achter de rug kwam het eerste doel in zicht : het Arboretum. Geen park, maar een soort proeftuin voor de Ardense bosbouwers. De twee reuze Sequoias staan nog recht. Her en der liggen fraaie exemplaren van andere sparresoorten over de paden, geveld door de storm van vorige nacht. 
Na dit bos ging het door een gebied dat doorzeefd is met leisteengroeves. De leisteen was hier ideaal voor dakleien. Dat bracht veel geld naar de streek; voor de arbeiders in de groeves was het afbeulwerk: hakken in te kleine vochtige gangen met alleen een paar walmend kaarsen als hulp... dakleien - natuur of asbest - waren geen van beide een zegen voor hun makers. 
Ik wilde kamperen maar met die storm en zo... werd het een bivak in de verlaten tunnel van de oude spoorlijn Betrix - Frankrijk, bij Mortehan. Een heerlijk eenvoudige wandelroute dat oude spoor. Dat was nodig want ondertussen was het stikdonker.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten